Pages

04/07/2013

.PERENCAH HIDUP





Assalamualaikum.

ok.sangat tak suka bile bermain dengan emosi.memang akan mengalami kecelaruan otak.haiya! pendirian tak tetap. huhu. sekarang aku tengah keliru.dan masih berfikir.nak ke tak terima keje kat KL tu. kat damansara utama.masalah sekarang nak pergi keje dengan ape. wuwuwu.

bukan itu yang aku nak kongsi sebenarnye.tu masalah mental peribadi aku.biar aku yang selesaikan. haha.

al-kisahnya, pada 28-30 hb june hari tu untuk kesekian kalinya dan mungkin yang terakhir,aku join jadi fasi untuk kem motivasi.kerjasama ngan pusat tusyen skor bestari.ni memang tiap-tiap tahun ade.yang hari tu fasa 1.PMR & UPSR.esok fasa 2. SPM.segala gambar aku update kat blog club nanti.masih lagi under construction.

PMR & UPSR. umurnya baru 15 & 12 tahun. pada umur ni masih mengalami kekeliruan identiti.faktor persekitaran memainkan peranan penting.serius bile aku tengok lagak adik-adik fasi,aku jadi gerun.macam mana lah anak-anak aku nanti.dunia makin serius sekarang.yup.memang bahaya.kicik-kicik tapi lagak macam gangster.maksud aku,bukanlah kaki pukul.haila.itu serius yang amat.lebihnya pada kurang makan saman haaa.keje menjawab.attitude kurang.ala.bukan adik-adik ni aje.student2 yang aku ngajar dulu pon same.tapi yang umur bawah 15tahun la.yang 16 ke atas tu,aku tengok takde masalah.

adik-adik dan anak-anak sekalian.

sedar tak kalian apa yang korang buat?jangan pandang remeh pada setiap teguran orang yang lebih dewasa dari korang.ambil setiap nasihat dan teguran tu sebagai pedoman.kami yang lebih dewasa bukan suka-suka nak marah.yela,kalau selalu marah nanti muka cepat berkedut.haruslah tak comel.kitorang dah lalui macam-macam.pahit.manis.suka.duka.pelbagai cabaran hidup.yang mungkin tak pernah terlintas pon pada fikiran korang.yang kami rase bile korang lalui,korang rase macam tak nak hidup dah.

kami memberi nasihat supaya korang semua tak rasa apa yang kami rasa.mencegah itu lebih baik dari merawat.jangan pada suatu saat nanti, korang luahkan, "menyesalnye tak dengar nasihat".masa tu dah takde guna,sayang-sayang sekalian.dah tak boleh putar  balik masa tu. biasalah kena marah.kena tegur.kena nasihat.itu perencah hidup kita.kalau tak de semua tu, hambarlah perjalanan hidup adik2. tunggang langgang.macam kalau korang memasak.lauk korang mesti letak garam gak kan?tak letak,tawar le. tak sedap.kire garam tu macam penyelamat lauk tu.so,dalam kehidupan,nasihat tu adalah penyelamat.

tak.entri ni bukan untuk adik-adik aje.untuk semua.sebagai nasihat.panduan.jangan cepat melatah bile ditegur.aku berkongsi berdasarkan pengalaman.dulu aku cepat angin.panas.pantang ditegur.tapi pengalaman mematangkan aku.bermacam-macam dugaan dah aku lalui.jadi,setiap teguran dan nasihat, aku tapis dulu.mane yang aku rase baik untuk aku, aku terima.kalau tak, aku ambik sebagai amaran.ingat tu.

life is unpredictable.move on.move forward.


1 comment:

  1. betul tu bila org tegur kita kena terima dgn positif....jgn cepat melatah...mungkin ada betulnya

    ReplyDelete