Pages

21/10/2017

. PART 2 - Sufi's BYPASS SURGERY

.Assalamualaikum.
..... sambungan  PART 1
Lamanya tak bersiaran. akhirnya baru berkesempatan buat sambungan kisah pembedahan jantung sufi. dalam Part 1 aku cerita tentang sebelum & hari kejadian. untuk Part 2 aku akan kisahkan perjalanan sufi sepanjang di PCICU Hospital Serdang. perjalanan yang bagi aku tak mudah tapi Alhamdulillah Allah lancarkan segalanya.
selepas sufi dimasukkan ke PCICU lepas siap operate, aku boleh jumpa sekejap je dengan sufi. masa tu dia tak sedar lagi dan masih berpuasa. sufi kena intubate dalam 2 hari camtu. hari ke 3 sufi dah pakai oksigen cpap dan esoknya tukar ke bipap. dan drain yang untuk buang darah kotor tu hari ke 4 petang camtu la doktor tanggalkan.
sebelum ke dewan bedah. masa ni sayu sangat tengok sufi.


sepanjang di PCICU sufi demam on off dan kena masuk darah dalam 2 bag. kering je kulit sufi masa tu. tapi nurse cakap sufi kuat melawan. dia lawan ubat bius tu. memang kena ikat tangan. kalau tak dia cabut habis semua wayar. dah ikat pon lasak lagi. memang kedudukan dia kat atas katil tu sentiasa berubah. bila nurse angkat letak atas. setengah jam kemudian dia dah kebawah. sebab duk gerak-gerak. kat celah paha dia habis lebam kesan jarum dan sufi banyak gerakkan kaki. sejenis budak yang tak biasa pakai stokin. dia usaha nak cabut stokin tu.

ada sekali masa aku datang tengok, tiba-tiba bibir dia biru. aku dah kelam kabut. rupa-rupanya dia gigit tiub intubate tu. macam mana oksigen nak masuk. T__T . mula-mula dia meragam jugak sebab tak selesa. last-last nurse pasang zikir & surah-surah al-quran kat PC sebelah katil sufi tu. baru lah sufi ok.

Hari ke 5 sufi dah pakai oksigen mask. masa ni aku curi-curi snap gambar sufi. hihi. berparut dahi sufi sebab kesan melecet pakai bipap. kulit halus sangatttt. masa ni aku happy sangat dah. tak sabar nak naik wad dengan upi oiii. haha. 4 malam tanpa sufi memang agak down la. 


hari ke-5 pakai oksigen mask. 



bila sufi dah tukar pakai oksigen mask maknanya keadaan dia dah stabil. dan sufi kena tukar ke CHDW. CHDW ni sebahagian dari PCICU jugak. ada 4 katil je untuk cardio paediatric. CHDW ni sebenarnya wad pemantauan separa ICU camtu la untuk orang tua yang ada masalah jantung. tapi sebab PCICU tak cukup ruang, yang mana dah stabil, diorang pindah ke CHDW tu. tempat untuk budak belakangggg wad tu. ditutup dengan tabir je. kira nak g melawat upi memang lalu la kot orang tua. setiap hari ada kematian T___T. kat CHDW ni aku ada kawan yang jadi nurse kat situ. tapi tak boleh masuk la kat tabir tu. usha-usha camtu boleh la. terima kasih,suria tolong jenguk-jenguk upi. hiii









hari ke - 6 sufi dah tukar nasal prong. yeayyy !! doktor cakap dah boleh prepare nak naik wad esoknya. senyum aje mama masa ni. rindu nak peluk anakanda. seminggu tak peluk. belai-belai & cium je. huhu. masa ni sufi nampak makin sihat. dah bagi respon. dan mama pon angkutla mainan-mainan dia haa. macam dalam gambar tu. tu kereta yang acik dia bagi sebelum operate. sayang sangat kat kereta tu. tidur pon peluk nurse cakap.

nampak tak luka kat dahi sufi tu? kecik,kan? tu yang mula-mula. hakikatnya sebesar duit syiling 20 sen jugak. huhu.

balik malam tu aku sangatla excited. tapi tu la dalam masa yang sama tak sedap hati. dan badan aku start rasa lemah dan panas. tapi aku gagahkan diri mengemas jugak. actually masa on the way balik rumah dari hospital tu aku dah start menggigil. nasib baik ada comforter dalam kereta. aku bungkus habis. memang rasa tak larat sangat. sampai susu drop mendadak. yes. aku demam. rasa ni demam paling teruk aku kena lepas deliver sufi dulu. last kena teruk macam tu sebelum pregnant. memang serabut sangat malam tu fikir macam mana nak cukupkan stok susu, macam mana nak jaga sufi kat wad nanti. 

aku tawakkal je masa tu. esoknya tengahari macam biasa aku datang jenguk sufi. pagi tu dalam kul 9 pagi nurse dah call ingatkan aku sufi naik wad hari ni. aku datang memang senyum lebar la sepanjang berjalan tu. tapi, bila sampai kat wad, buka tabir je nak gugur jantung aku. sufi kena on bipap balik. dan tengah tunggu doktor datang nak tebuk masukkan drain. paru-paru kiri sufi ada air. heart rate dia tachy sangat. sebelum tebuk tu bacaan sampai 200 lebih. sufi masa tu dah berpeluh. laju sangat nafas dia. 

sementara doktor tebuk tu aku borak dengan nurse yang jaga sufi masa tu. nurse tu first time jaga sufi. dia cerita dari pagi sufi merengek. dia pelik sebab dengan nurse lain sufi sangat behave. dia takut sufi tak suka dia. rupa-rupanya sufi tak selesa nafas laju. huhu. takpela nak, ada hikmah la tu. mama pon demam jugak masa tu. tapi kesian jugakla, luka kat dahi tu baru nak ok dah kena pakai bipap balik. membesar le jawabnya luka tu.


nampak tak ada plaster kat bawah ketiak upi tu. tu ada tiub drain. aku sengaja tak ambik gambar penuh. ngeri. haha.



Flash card ni aku ngan poji beli kat book fair PICC sebelum g jenguk upi.






masa ni nurse letak TV sebab nak pujuk sufi.





lepas kena pakai bipap balik, tiap kali aku datang melawat sufi mesti nangis & merengek sampai bacaan heart rate dia sentiasa tachy. jadi aku bincang ngan pojie & decide datang petang je. tengahari tak datang. sebab kalau duk tachy je lambat la naik wad. dan masa tu jugak stok susu memang tak cukup. terpaksa la topup FM. hospital bagi Nutren Junior. dan aku bekalkan Lactogen sampai sekarang.nasib tak memilih susu. haha. yang lalui semua ni je tau perit tu. masa kena bagi FM tu berderai air mata. dahla tak reti bancuh. haha. mintak nurse yang ajar. tapi sufi still BF sampai sekarang walaupun dah campur.

keputusan aku datang petang je memang bagi hasil yang baik. sufi makin ok. aku pon makin sembuh walau penat ulang-alik meru ke serdang. sangat tak cukup rehat. genap hari ke-14 lepas operate, sufi pon naik wad. Alhamdulillah...

cerita kat wad kita sambung next pulak ye. hiii..





No comments:

Post a Comment