Pages

13/05/2014

. Untuk Bakal Pengantin


.Assalamualaikum.

hari ni rasa nak update incik belog pula. rindu nak menaip katekaw! haa

minggu ni saje lebih dari 10 jemputan kawen dari kawan sekolah sampailah kawan kat U aku dapat haa. dan yang paling istimewa, BFF merangkap soulmate aku since form 2 pon nak kawen lagi 2 minggu. happy for you, lalink ! cant wait ! hee

disebabkan banyak sangat jemputan kan, diri ni yang merangkap pengantin lame, lagi seminggu genapla 5 bulan jadi isteri pojie, nak kongsilah sikit tips,pandangan, pengalaman & pendapat untuk bakal-bakal pengantin kite ni haa. jangan eksaited sangat nak kawen tapi hidup berumahtangga tu tak fikir langsung. sebelum tu layan dulu 2 keping gambar time aku nikah. rindu saat tu !





ini aku selalu la kongsi dengan kawan-kawan, adik-adik junior yang tanye pasal kawen-kawen ni haa. pasal ape perasaan lepas kawen. camna hidup lepas jadi isteri orang ni. dan yang berkaitan la.

seriously, once korang sah jadi isteri, korang punye life 360 darjah bertukar ok. tapi, yang tu nanti aku cite. sebab entri ni untuk bakal pengantin. jadi kire persediaan menuju alam rumahtangga la kan. kite mulakan persediaan untuk majlis perkahwinan dulu. ni amaran, korang nak terima ke tak tu hak korang. ni pandangan dan apa yang aku lalui saje. so, jangan nak maki ke ape. lain orang lain ape yang die lalui.

MAJLIS PERKAHWINAN

aku tau, ramai bakal pengantin kat luar sana impikan macam-macam tema dan konsep untuk hari bahagia korang. ada yang nak ada joget lambak, karaoke, malam berinai, naik kereta kuda dan macam-macam la. tema pula nak garden la, princess la.kire yang grand la. biasa yang nak macam ni orang perempuan la. haa. jangan nak tipu. aku pon camni jugak. haha. yang laki dah pening kepala. mana nak cekau duit nak gembirakan hati pasangan, pastu fikirkan family pasangan lagi. haish. aku tak nafikan ada sesetengah parent tu nak meriah-meriah majlis. yang kesian bakal pengantin lelaki la. duit hantaran sampai 20k. mak aih.

bagi aku la. kalau ko mampu, go on. lantakla nak buat grand macam cik ta pon. kalau yang tak mampu, please. jangan desak pasangan korang. kalau mak bapak korang nak jugak, slow talk ngan diorang. sebab aku tahu, kebanyakannya orang kite ni kalau nak kawen majlis pengantin lelaki yang bagi duit. itu yang kesian. korang kena fikir kehidupan lepas kawen. majlis tu sehari je. sehari je weh. tak berbaloi buat habis beratus ribu tapi esok esoknye sakit kepala duk fikir nak cari duit yang dah habis. sederhana sudah. mak ayah pon cuba open-minded. kalau desak pengantin laki tu buatnya lepas kawen dia balas dendam dera anak korang camne?

Alhamdulillah, aku bersyukur sangat mak abah aku sangat faham aku. siap bagi nasihat tak payah buat grand-grand. buat majlis kesyukuran je. terima kasih,mak abah.

ALAM RUMAHTANGGA

tolak-ansur. tu penting. mula-mula kawen, memang susah. tambah-tambah nak pindah duk umah sendiri, barang rumah. banyak pakai duit. memang awalnya kurang stabil kewangan. beli yang perlu je. peti ais, dapur,mesin basuh. tu beli dulu. TV sofa semua kemudian. katil tu ikut korang la. beli dulu takpe. saiz queen dah ok sebenarnya. pastu janganlah paksa suami korang bagi duit bulanan walaupun die kena bagi.kena tengok kewangan dia jugak. barang dapur suami beli,makan pakai korang die tanggung. tu dah kire ok bagi aku. insyaAllah, lepas 5 bulan semua kan stabil. korang kena ingat nikah ni bermakna dua hati,dua jiwa menjadi satu. jadi korang jangan ikut kepala sendiri sangat. fikirkan pasangan juga. bincang elok-elok. walaupun kadang-kadang aku ni garang macam lion bak kata pojie, haha. tapi bile aku dah tenang aku kan fikir elok-elok. kengkadang tu, aku desak die nak beli tu beli ni.tapi bile die bawak g tempat yang ada jual benda tu aku tak nak beli pula. sebab tu dia layan je. dia tau aku ni ngengada je ngan dia. haha. pesen nak perhatian lebih cenggini le :p

...............................

tu je aku nak kongsi ngan korang. ingat, apa-apa pon berbincang, slow talk. tak kira la ngan mak ayah ke, ngan pasangan ke. bincang. tu bagus.

aku nak ucap terima kasih sangat-sangat kat BFF aku jugak yang sorang ni, AFEE ALI, dan suami. sebab kagum dengan life diorang la, aku boleh berfikir camni. buat aku terfikir, aku tak perlukan kemewahan. cukupla kesederhanaan. pojie pon selalu cakap, die suka tengok life afi & zaki. sederhana sangat. :)


No comments:

Post a Comment