Pages

16/05/2014

. SELAMAT HARI GURU !


.Assalamualaikum.

Selamat hari guru,cikgu,sir,teacher dan apa saje panggilan untuk mereka. secara umum, SELAMAT HARI PENDIDIK !!

mesti cikgu cikgi semua banyak dapat hadiahkan? seronok haa. heee. 

teringat pulak masa aku jadi cikgu dulu. yup. cikgu. aku pernah buat part time mengajar tusyen dan pernah jadi guru ganti. seronok ! sangat seronok bile sebelum masuk mengajar tu kite niat kerana Allah. dan ilmu yang kite ajar tu kan sampai kat student.




ZAMAN BELAJAR


dulu-dulu aku tak berapa suka warden. garang kot. haha. iyela, aku ni kepala masuk air. jadinya memang tak kalau warden aku anti sikit. buat salah sikit kena marah. kena denda la. pastu marah depan kawan-kawan. sape tak bengang kan. haha. tapi tu dulu. bile dah habis belajar, diorang aku rindu. yela, diorang tegas sebab nak memanusiakan kita,mendisiplinkan kite. dulu aku selalu set dalam otak, ala, senang je jadi cikgu ni, mengajar je. masuk kelas, pok pet pok pet kat depan, habis waktu keluar. pastu bile banyak homework marah-marah cikgu cakap cikgu ajar satu subjek je, kite ni belajar banyak subjek, result teruk ken marah. ni aku marah dalam hati je la. dalam exam, suka hati je main taram jawapan sebab malas belajar. tak fikir langsung perasaan cikgu masa tu. haha. subjek sejarah aku paling tak suka sebab kena membaca. mesti tertido time kelas. aku suke kira-kira.

ZAMAN JADI CIKGU

haaa. aku start ajar tusyen personal masa cuti sem masa duk umah lama kat paka,terengganu dulu. start ajar anak jiran aku dulu. mase tu tak rasa ape. pastu aku mengajar tusyen kat pusat bahasa pelangi,johor. sebab dalam 1 kelas ada dalam 5 orang je, jadinya feeling cikgu tu masih rasa ringan lagi. rasa enjoy lagi. tak rasa sebenar-benar perasaan seorang cikgu. dan ye la, yang datang tempat tusyen semua yang betol-betol nak belajar. mak bapak bayar mahal. jadinya, senang diajar. dengar kata.


ni student sekarang darjah 5 mase aku mengajar kat pusat tusyen dulu. yang lain aku tak sempat amik gambar.


pastu habis belajar aku balik terengganu. aku mohon jadi guru ganti. dan aku dapat kena mengajar kat Sek.Men. Tengku Ampuan Intan (SMKTAI). mase PPD kol aku tak ready lagi weh. dengan demamnya. pastu jarak dari rumah setengah jam. kete yang ada mase tu Avanza je. memang tak ah abah bagi drive. first day kat sekolah rasa nak nanges je. rasa nak quit terus. haha. mengajar kat sekolah tak sama mengajar kat pusat tusyen. kat sekolah ada macam-macam ragam pelajar. terus aku fikir, kalau macam nilah apa yang cikgu-cikgu aku lalui dulu, menyesal aku nakal masa sekolah dulu. haha.

korang bayangkan, tengah aku duk belek buku kat meja guru pastu dapat note kena ajar sains Form 2. ko ghase? gelabah mak nyah aku. haha. kelas kul 8, kul 7.45 dapat notis.blerghhh. redhoooo je lah. masuk kelas, suruh diorang buat peta minda by group. jalan mudah haa. haha. seminggu awal tu memang payah jugak. pastu lelama aku jadi enjoy mengajar. sebab niat kerana Allah. aku stay kat asrama. takdelah kena ulang alik dari rumah.


ni mase koir hari guru tahun lepas & last day aku mengajar.


KENANGAN MENGAJAR

selama mengajar tu, aku ada 2 moments yang memang aku takkan pernah lupa. yang aku kan kenang sampai bile-bile. moments paling seronok aku pernah jadi seorang cikgu.

nak dijadikan cerita, guru yang aku ganti tu, die penasihat kelab robotik. pastu diorang hantar student untuk pertandingan robotik. so, aku kenalah ganti cikgu azma. dengan ilmu pasal robotik zero, gigih aku tanye kengkawan U aku, azrai & mat. haha. tapi tu kejap je aku lost sampailah ada kawan aku yang 1 u, 1 fakulti yang memang terer bab robot ni jadi guru ganti gak. cikgu safuan naim. romeo student perempuan. haha. selain kitoranga ade lagi sorang cikgu ganti, kak bayah aku panggil. UTM jugak. 1 course ngan safuan tapi die senior satu tahun atas kitorang. haa,hambek kau, budak UTM pegang SMKTAI. haha ! masa join diorang buat robotik ni lah aku jadi seronok. student nampak je nakal, tapi diorang pandai ambik hati cikgu. sampai sekarang still contact aku. mane taknye, cuti pon aku lepak tengok diorang buat robot. haha.


landasan robot.


kak bayah :)


ni antara student robotik yang datang masa kenduri aku tahun lepas. yang baju merah berdiri tu cikgu safuan ye. haha

kenangan kedua, kenangan buat soalan exam. fuhhhh. dedulu masa student ingat senang je. kopipes je dari internet. rupenye tak semudah yang disangka. haish. aku incharge buat soalan matematik tingkatan 2. memang mudahla kopipes soalan. tapi kena tengok gak soalan tu berapa markah. nak cukupkan markah total semua tu. pastu kena buat skema untuk pemarkahan lagi. tak tido malam aku ! korang bayangkanlah ek, math kertas 1. aku taktau yang tu aku kena buat jugak. exam 19hb 5. 18/5 aku bertunang. 17/5 tu hari jumaat. aku dapat tau petang 15/5. pulun habis aku buat keje. jadinye masa hari guru tu aku duk kat bilik komputer je siapkan soalan math.nasib baik ada kak imah ngan kak bayah yang tolong. mak aku datang ambik petang tu pon aku suruh tunggu sekejap sebab nak siapkan. jumaat tu pagi duk sibuk rewang untuk majlis. malam lewat gile aku tido sebab nak siapkan skema. sabtu majlis tunang. habis je majlis zasss aku balik asrama. semput aku mase tu. haha.pengalaman berharga tuh !

.........................................................

selepas lalui pengalaman jadi cikgu ni, baru aku tau betapa besarnya pengorbanan cikgu ni. bukan setakat mengajar je, mendidik pon ye. korang student buat hal, mak bapak tak marah korang, tapi cikgu yang diorang cari, yang diorang marah. bagi cikgu-cikgu, diorang tak perlu hadiah mahal-mahal dari korang. kalau setakat hari guru bagi hadiah tapi hari lain korang sakitkan hati diorang, tak guna ok? kalau korang tak minat belajar pon, respect cikgu korang. dalam kelas, buat-buat minat. cikgu ni gembira kalau tengok student diorang tumpukan perhatian, rajin bertanya, buat homework dengan usaha sendiri even banyak salah. sebab kat situ diorang nampak effort korang nak belajar & minat korang pada pelajaran tuh.

macam aku masa mengajar dulu. haa, budak kelas 4IBY tau le camne aku mengajar. kelas paling seronok aku masuk even diorang kepala masuk air. haha ! jenis aku, lantakla korang nak duk camne dalam kelas asalkan korang buat keje yang aku kasik. diorang dalam kelas memang duk bersepah. haish. macam cikgu takde, camne korang duk lepak borak-borak? haa, camtulah. aku tak kisah. yang penting apa aku ajar diorang faham, tak faham tanye !. aku masuk kelas diorang, buku modul dah terbentang atas meja. aku ajar sikit pastu diorang buat latihan. mulut laju borak je diorang ni. tapi aku tak marah sebab diorang buat keje. tak meniru. diorang bincang. tak faham diorang tanye. itu yang aku suka.

untuk guru-guru kat luar sane, ikhlaskan diri kerana Allah ketika mengajar. insyaAllah ilmu yang korang sampaikan kan diberkati sampai bile-bile. mengajarlah dengan penuh kasih sayang. tak perlu garang-garang. jangan samakan zaman kite dulu dengan zaman diorang sekarang. TAK SAMA. zaman dah berubah. cara mengajar pon kena berubah. mengajar dengan kasih sayang. sabar. soon, student tu kan nampak effort korang.

...........................................

so, di kesempatan ni, aku ucapkan SELAMAT HARI GURU pada semua guru yang pernah dah tak pernah mengajar aku sepanjang aku belajar di, Tadika KEMAS Ketengah Jaya, Sek. Keb. Ketengah Jaya (SKKJ), Sek.Men.Keb.Ketengah jaya (SEJAYA), Kolej Sains Pendidikan Islam Negeri Terengganu (KOSPINT), MRSM YT BESUT, MRSM Kuala Lipis, MRSM Kuala Terengganu, Kolej Matrikulasi Pahang (KMPh) dan UTM Skudai. tak lupa buat kengkawan yang dah selamat bergelar cikgu, shakirah,nisha,tehah,imah,siti,amir asyraf,Mc.Ye,Mc.T dan yang semua yang rajin update life diorang jadi cikgu kat laman sosial. untuk bakal cikgu terutama BFF aku, haezah, selamat hari guru lalink ! juga pada ayah su dan kak ngah Ha. selamat hari guru :) jasamu dikenang....



No comments:

Post a Comment